söndag 22 augusti 2010

Kampanjhelg och Söndags-SIFO

I Linköping har det varit stadsfest i dagarna tre. Härlig stämning på gator och torg med aktiviteter som förhoppningsvis tilltalat alla åldrar. Med undantag för en och annan rejäl regnskur var vädrets makter med arrangörerna.

I fredags kväll medverkade jag i 24Corren, en lokal tv-sändning inför valrörelsen. Fyra partier (FP, KD, V och MP) deltog då och övriga tre på lördagkvällen. Ett bra tillfälle att visa att vi är igång. Jag tog chansen att visa mig i min kampanjväst med en stor folkpartiknapp och texten Kryssa Linnéa på ryggen. Några tyckte att det var lite kuppartat. Men är det valrörelse så är det.


Lördagen började jag med appell på torget om RUT-avdraget. Jag valde det temat dels för att RUT är viktigt för jobben i Linköping men också för att ett av företagen som levererar sådana tjänster arrangerade en demonstration "Rör inte RUT" senare på dagen. Jag var en av de inbjudna att gå med i tåget.
Nog är det märkligt att socialdemokraterna inte vill ha kvar RUT men vill erbjuda stockholmarna en butler.


Efter RUT-demonstrationen var det dags för debatt hos en av handikapporganisationerna i Linköping, nämligen DHR. Alla partier i fullmäktige var inbjudna och debatten blev en utfrågning och ett samtal kring villkoren för personer med rörelsehinder och vad vi politiskt kan göra för att förbättra dessa villkor. Ett bra samtal med stor enighet bland partierna. Dock vet jag att när det väl kommer till beslut och - inte minst - ekonomiska prioriteringar så är inte enigheten lika stor.


Hemma vid 17-tiden för middag med maken och en lekstund med vår snart tvååriga hund Louie.
Han känner sig lite åsidosatt av mig just nu. Jag tror inte att han har riktig kläm på det där med valrörelse.


Söndagmorgnar är sköna. Tyvärr får vi inga tidningar på söndagarna (det är priset man får betala för att bo utanför stan) men det finns ju morgon-TV. Idag var en av de bättre nyhetsmorgnarna på länge. Alliansen i SIFO: egen majoritet. Och fortsatt uppåt för Folkpartiet!

Jag vet. Det är fyra veckor kvar till valdagen och inga segrar ska tas ut i förskott. Men nog stärker det kampanjlusten med en sådan start på dagen.

Länkar och bloggar om SIFO: Aftonbladet, DN, SvD, Runos blogg, Pär Gustafsson (FP), Sörlidens.

Inga kommentarer: