TV-tittare kan nu se SJ:s reklam om sitt förbättringsarbete. Och som tidningsläsare möts man i stort varje morgon av helsidesannnonser i samma ämne. TV-reklamen är, som jag upplever den, urbota korkad. Men jag gillar sällan reklamfilmer så jag kanske inte är rätt person att recensera.
Men ifrågasätta denna enorma penningsatsning tycker jag mig ha rätt att göra. Någonstans läste jag en uppgift att kostnaden för hela reklamkampanjen skulle gå loss på 20 miljoner kronor. Jag hoppas att det är en grov överdrift.
Att SJ behöver förbättra på sitt förtroendekapital är helt klart. Men det gör man nog bäst genom att tågen kommer i tid, färre - helst inga alls - inställda avgångar och god service. Som resenär blir jag bara irriterad över att pengar som kan användas för underhåll och andra nödvändiga insatser för en fungerande tågtrafik slängs ut på reklamkampanjer.
Så SJ, lägg ner den fåniga reklamen och se till att tågen går när de ska i stället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar