Tillsammans med företagare och andra beroende av bra kommunikationer till och från Östergötland är jag besviken på min regering idag. Ostlänken finns inte med i den stora infrastruktursatsning, som presenterats i veckan.
Orsaken påstås vara att utredningen om höghastighetståg/-banor ska utredas vidare. Jag bara undrar: hur många utredningar behövs för att konstatera att det är knökafullt på nuvarande linjer och att trafiken går för sakta? Att resa med X2000-tåg som segar sig fram efter ett pendeltåg mellan Norrköping och Linköping är inte kommunikationer på 2010-talet.
Utöver snabbheten att resa och arbetspendla så kan också inrikesflygets betydelse minska, vilket borde vara en viktig miljöaspekt.
Men, som min partikollega Mathias Sundin i Norrköping skriver, det är bara att jobba på och se till att den Fjärde storstadsregionen blir än mer betydelsefull i statsmakternas ögon. Det blev ju trots allt en del andra goda satsningar till länet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar