torsdag 18 februari 2010

Landstingets Äldreuppdrag

Dagens landstingsmöte bjöd på intressanta föredragningar kring det s.k. Äldreuppdraget. Ett uppdrag som Vårdsamverkansberedningen jobbar med tillsammans med länets 13 kommuner.
Dagens tema var: "Att vara äldre i Östergötland år 2020". Utöver landstingets egna medarbetare så deltog Barbro Westerholm, riksdagsledamot för (FP) och Äldreboendedelegationens ordförande och Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef på SACO.
Rubiken för deras respektive anföranden var "Att vara äldre 2020 - så vill jag ha det".

År 2020 kan tyckas långt borta men det är faktiskt bara tio år dit. Barbro berättade att då är hon 87 år medan Gunnar är tjugo år yngre. Bådas berättelser var mycket inspirerande och även mycket tänkvärda.

En del brukar säga att det enda man vet om framtiden det är att den inte blir det man tror. Trots detta så måste olika samhällsfunktioner ha en planering för det man på mer eller mindre goda grunder kan tro.

Jag är inte landstingsledamot men eftersom mötet var öppet för allmänheten tog jag chansen att lyssna. Rubriken "Att vara äldre i Östergötland år 2020" kan enkelt översättas till "Att vara äldre i Linköping år 2020". Allt som sades var inte nytt för mig men inspirerade ändå till tankar om hur jag kan tala om denna framtidsplanering i valrörelsen.

Inga kommentarer: