onsdag 25 januari 2012

I väntans tider...

Ännu en presskonferens från det socialdemokratiska högkvarteret (Aftonbladet, Expressen). Men bara information om att processen går vidare i jakten på en ny partiledare. Lite tjatigt men visst.. Jag är lika nyfiken som många andra. Undrar vad kulmen på alla dessa presskonferenser blir på fredag. Ännu en presskonferens för att beskriva att processen går vidare? Eller kanske inte?
Varför har inte socialdemokratiska partiet en eller flera vice ordförande som flera andra partier t ex mitt parti har? Då hade man ju kunnat ha den öppna process som man nu säger sig vilja övergå till? En vice ordförande som gör partiledarjobbet tillsammans med partisekreteraren till dess en extrakongress är redo att välja.
Men kanske vice ordförande skulle vara en konkurrent om makten, eller? Uppenbarligen har socialdemokratin mycket som behöver moderniseras. Dessutom får de nog acceptera att inte längre vara ett "statsbärande" parti med valresultat runt 40-45 %.  Trots att många medlemmar tycks drömma om den tiden.

Trots min lite raljerande ton i inledningen måste jag beundra Carin Jämtin. Undrar var hon hämtar kraft till sin sansade framtoning. Lär ju inte vara mycket sömn dessa dygn och dessutom en otrolig stress. Det brukar ju ropas på starka män i krissituationer. Här bevisas det jag alltid trott, nämligen att det är personligheten snarare än könet som avgör förmågan att hantera krissituationer med sans och måtta. Snyggt jobbat, Carin!

Inga kommentarer: