tisdag 2 mars 2010

Så vann då Lars Ohly över RUT

Så kom då äntligen beskedet från de röd-gröna: tusentals kvinnor (och kanske några män) blir arbetslösa om S-V-MP vinner valet i höst. Och ett stort antal småföretag kommer inte att överleva. Också där drabbas kvinnor, eftersom det ofta är kvinnor som startat dessa hemserviceföretag.

Nog är det väl märkligt. Kvinnor som driver företag i de branscher, där de tidigare jobbat och där merparten av arbetskraften är kvinnor, de motarbetas ständigt av de partier som annars talar sig varma för jämställdhet. Jämställdhet är för mig bl a möjligheten för både kvinnor och män att ha en egen försörjning antingen som anställda eller som företagare. Men i sossarnas och vänsterpartisternas värld där ska kvinnor vara kommun- eller landstingsanställda. Städa hemma hos äldre människor som har kommunal hemtjänst det är acceptabelt i vänsterkretsar. Men städa hemma hos äldre som valt att köpa städningen genom ett privat hemserviceföretag och nyttja RUT-avdraget det är "pig-jobb" och ska förbjudas.

Jag undrar i vilket århundrade Sahlin, Ohly och Wetterstrand lever? Jag är faktiskt mest besviken på miljöpartiet. Jag undrar vad de blivit erbjudna för att gå med på Ohlys krav.

Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag skriver i sitt Nyhetsbrev idag att nu blir RUT en valfråga. Jag har debatterat hushållstjänster i ett antal valrörelser och gör det gärna igen.

Många har bloggat de senaste dagarna kring de rödgröna och RUT bl a Carina Boberg, Maria Byström och Rasmus Jonlund.

Media som rapporterar DN, SvD, Aftonbladet

Inga kommentarer: