onsdag 18 november 2009

Dags för landsmöte

I morgon åker jag till Växjö och Folkpartiets landsmöte. Många spännande debatter förväntar jag mig. Av handlingarna att döma så kommer mina förväntningar att infrias.

En intressant debatt blir den om arbetsrätten. Redan i september bloggade jag om frågan. Jag är inte beredd att avskaffa Lagen om anställningsskydd (LAS), som vissa partikamrater tycks förespråka. Vissa förändringar behövs dock och dessutom en bättre tillämpning.

Vad jag däremot tycker arbetsgruppen varit för försiktig kring är konflikträtten. Det är helt orimligt att facken kan driva ett företag i konkurs genom blockad inkl sympatiblockad från fack, som inte egentligen är berörda, för att tvinga fram kollektivavtal. Bättre balans mellan arbetsgivare-fack behövs.

En annan stor diskussion kommer föräldraförsäkringen att vålla. Tredelad eller ej? Min uppfattning är att familjer själva ska bestämma. Inte staten! Inte ens i jämställdhetens namn. Förutsättningarna varierar mellan olika familjer och långt ifrån alla passar in i enkla mönster. Det kan till och med variera mellan olika till tillfällen av barnafödande i samma familj.

Så låt utgångspunkten vara: en bra föräldraförsäkring både vad gäller tidsomfattning och ersättningsnivå och låt föräldrarna själva besluta om uttaget.

Idag rapporterade dessutom Försäkringskassan att antalet föräldraledighetsdagar som brinner inne har ökat (SvD). Orsaken tros vara att pappans dagar inte längre kan överlåtas på mamman. Då pappan inte kan/vill ta ut dem så brinner de inne helt enkelt. Inte särskilt bra för barnen, tycker jag.

Inga kommentarer: