fredag 31 juli 2009

Sista semesterdagen



Fredag och sista dagen på en lång, skön ledighet. Därav det begränsade bloggandet. Men fr o m måndag tänder jag flitens lampa igen. Bilden föreställer vår hund Louie, snart 11 månader. Louie har sett till att jag fått den motion jag behöver under semestern genom lek och promenader.


Nästa år är det val till riksdag, kommun och landsting. För oss partiaktiva betyder det att förberedelserna på allvar drar igång nu efter sommaren. Det är fastställande av kandidatlistor, programskrivning och - inte minst - allt mer intensiva väljarkontakter.
Ser att min partikollega Mathias Sundin i Norrköping redan startat sin kandidatkampanj för riksdag och kommunfullmäktige. För egen del startar jag successivt under augusti i samband med Folkpartiets interna provval. Även jag kandiderar till riksdag och kommunfullmäktige. Jag vill gärna återvända till riksdagen för att fortsätta arbetet med socialförsäkringar, pensioner och handikappfrågor. Men också en del nya politikområden som t ex äldrefrågor och integritet.

Ju fler kandidater med olika profilering desto mer spännande valrörelse också ur ett väljarperspektiv. I EU-valet betonades personvalets betydelse - även av media. Jag hoppas att personvalet kan uppmärksammas också i valet till riksdag, kommun och landsting, vilket det hittills inte gjort.

Vi som kandiderar har ansvar för att så sker genom att vara intressanta nog för väljarna. Och vilka kandidater blir mest intressanta? Ja, det avgör förstås ytterst väljarna. Min övertygelse är att mest intressanta blir de kandidater som drivs av ett djupt och äkta engagemang i sina profilfrågor. Det ger både kandidaten och politiken trovärdighet.


Inga kommentarer: