onsdag 31 mars 2010

GLAD PÅSK önskar jag alla som läser min blogg!

Ingen Ostlänk, tyvärr

Tillsammans med företagare och andra beroende av bra kommunikationer till och från Östergötland är jag besviken på min regering idag. Ostlänken finns inte med i den stora infrastruktursatsning, som presenterats i veckan.
Orsaken påstås vara att utredningen om höghastighetståg/-banor ska utredas vidare. Jag bara undrar: hur många utredningar behövs för att konstatera att det är knökafullt på nuvarande linjer och att trafiken går för sakta? Att resa med X2000-tåg som segar sig fram efter ett pendeltåg mellan Norrköping och Linköping är inte kommunikationer på 2010-talet.
Utöver snabbheten att resa och arbetspendla så kan också inrikesflygets betydelse minska, vilket borde vara en viktig miljöaspekt.

Men, som min partikollega Mathias Sundin i Norrköping skriver, det är bara att jobba på och se till att den Fjärde storstadsregionen blir än mer betydelsefull i statsmakternas ögon. Det blev ju trots allt en del andra goda satsningar till länet.

Kvinnorepresentation i kommunala bolag

Har nyss sett Uppdrag Granskning om kvinnorepresentation (eller snarare brist på) i kommunala bolagsstyrelser. Det var (S) och (M) som granskades bland annat med exempel från Linköping. Trots ganska jämn könsfördelning i kommunfullmäktige så råder motsatt ordning i de kommunala bolagens styrelser. 32 kommuner lär inte ha en enda kvinnlig styrelserepresentant i sina bolag.

Personligen har jag prövat på styrelseuppdrag i bolag under ett par mandatperioder. Uppdrag som så att säga hängde ihop med att jag var kommunalråd. Det ena var i S:t Kors AB och det andra var i Kinda Kanal AB. Inget av uppdragen gav mersmak även om det var gott arbetsklimat i respektive styrelse. Jag har engagerat mig politiskt för att påverka utvecklingen av den kommunala kärnverksamheten d v s välfärdsområden skola, vård och omsorg. Dessutom gillar jag den politiska debatten. I ett kommunalt bolag är det bolagets bästa, som är uppdraget. Inte nödvändigtvis de politiska ideologierna.

Min grundinställning är att bolagiseringshysterin i kommunerna är fel. Det går att samverka mellan olika aktörer utan att det behöver ske i bolagsform. Och det går att bedriva de s.k. hårda frågorna inom ramen för nämndverksamhet. När verksamhet läggs i bolag minskar medborgarnas insyn och kontroll även när styrelsen består av politiskt valda.

tisdag 30 mars 2010

Ett bra Kommunfullmäktigemöte

Idag syntes de ideologiska skillnaderna mellan Allianspartierna och de röd-gröna vid fullmäktigesammanträdet. Statsbidraget för 2010 på 108 mkr fördelades. Regeringens avsikt med dessa statsbidrag av engångskaraktär är att kommunerna ska hålla välfärdssektorn så skadeslös som möjligt i samband med finanskrisen. Jag har kallat dem "överlevnadspengar", d v s pengar i väntan på att skatteintäkterna återgår till normal nivå. Allianspartierna i Linköping har fördelat dessa 108 mkr och de tidigare (2009) ca 75 mkr på skola, vård och omsorg. Nödvändiga jobbsatsningar finansieras med överskottet från förra året.

Men socialdemokraterna anser att jobbsatsningar ska tas av de extra statsbidragen. Man var så ivrig att visa att man prioriterar jobbsatsningar framför allting annat så man t o m föreslog åtgärder, som redan pågår.

I omsorgsnämnden, som jag företrädde i debatten, har (S) och (V) inte haft något enda förslag. När vi i Alliansen valde att fastställa en preliminär internbudget för 2010 i väntan på dagens beslut om statsbidrag, så avstod oppositionen från att delta i beslutet. De föreslog att nämnden skulle överlämna frågan till kommunstyrelsen!!
Idag lät det i debatten som om oppositionen hade egna förslag. Men de var påkomna häromdagen och endast redovisats i kommunstyrelsen och nu - idag - i fullmäktige. Det föranledde mig att tala om "tomma tunnor som skramlar". Då fick jag höra att jag tycktes ha ätit taggtråd??

Oftast har vi ett bra debattklimat i Linköpings fullmäktige. Men idag märktes dels att valrörelsen börjat och dels att oppositionen är tomhänt vad gäller alternativ i den ekonomiska politiken.

Jag tycker det är en bra debatt när de ideologiska skillnaderna blir synliga. En del, även politiker, säger, att i kommunpolitiken betyder ideologierna ingenting. Jag delar inte den uppfattningen. Visserligen förhandlas många ärenden fram till ett enigt, långsiktigt beslut beroende på att skillnaderna inte är så stora. Men t ex budget, frågor om medborgarnas valfrihet till service, skola och liknande kompromissas inte om. Så visst är ideologin viktig även i kommunpolitiken. Varför ska väljarna annars rösta i kommunalval?

Idag inleddes mötet med en tematimme. Ämnet var "Våldsutsatta kvinnor" och kom till på mitt initiativ. Stadsmissionen i Linköping har en mycket hög kompetens vad gäller att möta dessa kvinnor i behandling. Omsorgsnämnden har flera avtal med dem kring olika insatser. En av de ansvariga därifrån berättade på ett oerhört skickligt och berörande sätt om hur en del kvinnor i Linköping som både är missbrukare (alkohol och andra droger) och dessutom utsätts för våld lever i sin vardag. Jag hoppas att alla ledamöter tog in och förstod att vi politiskt har ett ansvar att hjälpa.

söndag 28 mars 2010

Alltid denna Östros

Håller med Anna Starbrink. Skattesänkningar tycks göra Tomas Östros (S) förvirrad. Och kanske är det inte så konstigt. Socialdemokraterna har ju ingen vana att tänka i termer av sänkt skatt. Och när man nu ska driva valrörelse ihop med Vänsterpartiet så lär det bara handla om höjningar.

Jag är ingen fanatisk skattesänkare. Man måste alltid fundera över vad vi får för våra skatter i Sverige. Och vad alternativet är. Men jag reagerar starkt mot socialdemokratiskt synsätt att det är statens pengar, som vi politiker bestämmer över. Varenda skattekrona är medborgarnas egna pengar, som man valt att betala för att välfärden ska komma alla till del oavsett plånbokens storlek.

Färdtjänst och hjälpmedel

För några veckor sedan skrev Corren om att det inte går att åka färdtjänst till Folktandvårdens nya mottagning på Repslagaregatan i centrala Linköping. I veckan som gick hände det igen.

Hur svårt kan det va´? Nu ligger tandkliniken där den ligger sedan 1 månad tillbaka. Problemet har uppstått på grund av den inte alls ovanliga situationen - berörda aktörer talar inte med varandra i det tidiga planeringsskedet. Hade man gjort det så hade inte kliniken flyttat dit. Hoppas jag! För i år - 2010- är året då all planering ska utgå från att samhället ska vara tillgängligt för alla, eller?

Det är upprörande att det fortfarande brister i respekt för människor, som är beroende av god tillgänglighet oavsett ålder. Det är också upprörande att läsa att det funnits förslag att dessa patienter skulle ta sig in bakvägen. En väg som tydligen är klinikens garage. Jag trodde att sådana anvisningar tillhörde en svunnen tid. Men ack, nej!

Men det finns ljuspunkter. En sådan upplevde jag i förra veckan. Bakgrunden är att Landstingets tjänstemannaorganisation kring hjälpmedel för ett år sedan beslöt att ändra reglerna för vem som ska stå för kostnaden då en assistansberättigad persons hjälpmedel också är ett hjälpmedel för assistenten, d v s att betrakta som arbetsmiljöåtgärd.
Man bröt alltså den centrala överenskommelsen från 1996 om att fall då hjälpmedlet är till nytta för den funktionshindrade så ska det betraktas som ett personligt hjälpmedel även om det är bra ur arbetmiljösynpunkt också.. Effekten blev att t ex en lyft eller en specialsäng inte längre betalas av skattemedel. Antingen får den enskilde själv betala eller assistansföretaget. Till saken hör att assistansersättningen inte räcker till - och inte heller är avsedd för - sådana kostnader.

Efter ett år av politiska diskussioner, brev och telefon från oroliga, ledsna och arga personer med funktionsnedsättning och en skrivelse från kommunala handikapprådet i Linköping, som lokala media rapporterade om i början av förra veckan kom så beskedet i fredags. Reglerna ändras tillbaka till de som gällde fram till 1 april 2009. Minsann! Sånt blir man glad av.

lördag 27 mars 2010

Sänkt skatt för pensionärerna

Alliansens fyra partiledare lämnade idag en förhandsinformaton ur den kommande vårbudgeten, som blir offentlig i sin helhet den 15 april. Dagens nyhet är skattesänkningar för pensionärer från och med nästa år. Detta innebär en tredje skattesänkning, vilket framgår av regeringens PM.
Tillsammans med de två tidigare genomförda förändringarna kommer skatterna att ha sänkts med 4 500- 5 400 kronor per år för dem med de lägsta pensionerna, något som framförallt gynnar dem med endast garantipension.

Totalt kommer således Alliansregeringen att ha genomfört skattesänkningar på totalt 10,5 mdr kronor för pensionärerna. Därutöver har äldreförsörjningsstödet och det särskilda bostadstillägget samt bostadskostnadsgränsen höjts. Ett jobbskatteavdrag för personer över 65 år är också infört, vilket innebär avsevärt lägre skatt för dem som fortsätter att jobba.
En rad andra reformer som är till nytta för pensionärer är också genomförda av Alliansregeringen, som t ex höjt förbehållsbelopp vid fastställande av avgifter enligt socialtjänstlagen, förbättrat anhörigstöd, slopad statlig fastighetsskatt, bibehållen begränsningsregel för pensionärer och slopad förmögenhetsskatt.

Länkar: Jan Björklund, Mark Klamberg, Mikael Wendt, Per Altenberg