lördag 15 oktober 2011

Fin start på landsmötet

Nyss hemkommen (nåja hem och hem - till hotellet) från första dagen av Folkpartiet liberalernas landsmöte. En riktigt bra dag. Trevlig resa hit till Karlstad från Linköping tillsammans med tre partikollegor, härliga kramar med en massa kära kollegor och vänner från alla delar i landet, partiledartal, utskottsarbete och så dagens riktiga höjdpunkt. Utdelning av den finaste utmärkelsen i Folkpartiet liberalerna, nämligen stora Karl Staaf-medaljen. Medaljmottagare var Per Ahlmark fd partiledare och mycket mera. Trots en stroke och lite allmän knackighet vad gäller hälsan så har hans blick och tal samma skärpa. Jag kände en rysning när Per påminner oss om var gränsen går för vad socialliberaler kan samverka kring i en regeringsallians. Jag blev också glad när han avfärdade begreppet "statsbärande parti". Jag har känt en olust inför detta och tycker att det känns som ett ickedemokratiskt mål. Det var ungefär så Per Ahlmark tycker också. Han uttrycker det bara så mycket bättre.
Min reflektion efter talet var att vi som är aktiva socialliberaler idag har en del att tänka till om vad gäller  frihet och solidaritet. Får inte glömma att köpa Pers nyutkomna memoarer.

Och så  avslutades dagen med middag och underhållning. Och ytterligare en utdelning av Karl Staaf-medalj. Denna gång till Eva Eriksson, idag landshövding i Värmland och tidigare bl a vice ordförande i FP.

Väl bäst att gå till sängs (klockan snart 00.30 alltså lördag redan). 8.30 i morgon börjar första arbetspass. Mitt utskott behandlas dock inte förrän i morgon kväll.

Inga kommentarer: