torsdag 2 september 2010

Veckorna går alldeles för fort

Redan torsdag kväll. På väg från Rimforsa tillbaka till Linköping efter ett par kampanjtimmar frågade Daniel mig vad jag har för program resten av veckan. Det fick oss båda att undra: Är det verkligen fredag imorgon?
Det säger något om livet de sista veckorna innan en valdag för kandidater, valledningar och övriga valarbetare. Men det är roligt ändå.

Idag har jag tillbringat två timmar på biblioteket för valinformation. Där var ingen större efterfrågan men ganska många sågs gå till Medborgarkontoret för att förtidsrösta. Ska bli intressant att se om valdeltagandet stiger i år.

Efter lunch var det dags för valinformation till personer med funktionsnedsättning, framförallt utvecklingsstörning. Alla partier var inbjudna att berätta om sin politik och svara på frågor. Och frågor fanns det gott om. Inte minst till mig som ordförande i omsorgsnämnden och ansvarig för mycket av deras vardagsservice som boende och daglig verksamhet. Jag fick också med mig sånt som bör rättas till.

En lärdom till alla partier är att se till att valmaterial är tillgängligt t ex i form av lättläst. Det gäller också lokalt material.

Därefter en halvtimmes bilresa till Rimforsa, som tillhör Kinda kommun söder om Linköping. Dit åkte jag som riksdagskandidat. Där mötte jag och vår valombudsman ett härligt gäng lokala folkpartister och en landstingskandidat från Norrköping. Det blev utdelning av folkpartimaterial, trevliga samtal både med väljare och med varandra.

Partikollegor som bloggar om valarbetet är Karin Granbom-Ellison, Marianne Åhman och
José Kimenga. Jätteroligt att José fortsätter sin kampanj.

Inga kommentarer: