fredag 12 mars 2010

Paralympics startar idag

Idag fortsätter OS. Vadå, säger säkert några. OS är ju slut. Nej, inte riktigt. Idag börjar Paralympics d v s den del av OS, där män och kvinnor med funktionsnedsättningar tävlar.

Prestationerna är lika fantastiska som de som vi beskådat för några veckor sedan. Duktiga idrottare i olika grenar, vars träningsvardag, vill jag påstå, kräver mer av varje individ än för de som inte har någon funktionsnedsättning.

I fredagskväll hade jag glädjen att vara ordförande vid Linköpings Handikappidrottsförenings (LHIF) årsmöte. Jag fick också äran att dela ut ett antal välförtjänta priser. Inför mötet läste jag igenom föreningens verksamhetsberättelse för år 2009. Det var en imponerande läsning! Föreningen har 147 medlemmar och sex olika idrottssektioner finns att träna och tävla i som t ex boccia, bordtennis, goalball och innebandy. Det tränas nästan alla veckans dagar. Dessutom finns en ungdomssektion med idrottsskola och lägerverksamhet.

Klubbens idrottare och ledare deltar i tävlingar både i Sverige och utomlands med många goda resultat. Klubben har under årens lopp haft framgångsrika deltagare i Paralympics.
I de tävlingar som startar idag finns 24 deltagare från Sverige. Dock inte från Linköping eller Östergötland just denna gång. Till min stora glädje ser jag att SVT ska ha direktsändningar under veckan från flera tävlingsgrenar. Paralympics var under många år bortglömt av svenska media. Så heder åt SVT som successivt har ökat bevakningen de senaste åren.

Och stort LYCkA TILL till alla tävlande!

Inga kommentarer: