fredag 29 januari 2010

Inflytelserika politikerbloggar

Jag skrev häromdagen om Politometerns ranking av partibloggar. Veckans mätningar per parti kulminerar idag med en total ranking alla partier inräknade (Politometern mest inflytelserika polikerbloggar). Av de 1371 rankade är 151 folkpartibloggare.

Jag har roat med mig att kolla resultat för bloggande folkpartister i mitt hemlän Östergötland, som har registrerat sig på Politometern.

Så här ser den övre delen av listan för FP Östergötland ut:
1. Mathias Sundin, Norrköping
2. Linnéa Darell, Linköping d v s min blogg
3. Folkpartiet i Norrköping

Det finns otroligt många mätinstrument avseende bloggar. Det mäts inflytande, det mäts mest länkade, det sätts knuff-poäng, you name it. Ett exempel är Bloggportalen.se, där man kan se de mest länkade på orten. T ex finns jag med bland de mest länkade i Linköping, där min listplacering är just idag nummer 5.

Jag är inte ensam om att känna mig taggad av möjligheten att få min blogg rankad. De flesta människor känner sig i olika grad inspirerade av att deras alster blir bedömda. Så också bloggare. Det är i någon mån ett mått på synlighet, i mitt fall som politiker. Jag vet att sociala medier inte kommer att avgöra valet. Det är fortfarande personliga möten, åsikter och trovärdighet som kommer att ha störst betydelse för kryssen i personalvalet. Men många bäckar små...

För mig är bloggen det sociala medium som passar mig bäst. Jag har alltid älskat att skriva. Och jag har alltid haft ett samhällsengagemang och åsikter om det mesta. Det började hemma i mitt föräldrahem och det följde mig genom skoltiden. Mina första artiklar publicerades i Kamratposten om jag minns rätt. Att blogga ger mig möjlighet att skriva av mig så ofta jag vill och hinner. Ingen kan hindra publicering till skillnad från insändare och debattartiklar, vars publicering avgörs av respektive tidning.

Så min blogg och mina åsikter kommer att fortsätta synas. Utöver att tillgodose skrivlusten så finns det ju också rankingplaceringar att nå.

Inga kommentarer: