tisdag 2 juni 2009

Omänsklig utvisning

Ser på TV4 Nyheterna och tror inte mina ögon och öron. Migrationsverket utvisar en mycket svårt Parkingson-sjuk man, John Olasupo, till Nigeria. Verkets GD säger att det enligt lagen räcker med att det finns medicin i mottagarlandet. Huruvida John kan få denna medicin behöver svenska myndigheter inte ta reda på. Inte heller om han kan få den omfattande hjälp han behöver för att överhuvudtaget kunna äta, klä sig osv.

Att Migrationsverkets tolkning av regelverket kan vara ogenerös känner jag igen från min tid som riksdagsledamot. Jag hade många debatter med dåvarande migrationsministern. Men också att det ibland finns tolkningsutrymme i vår lagstiftning. I så fall bör lagen ses över och ändras så att omänskliga beslut inte kan bli möjliga inom ramen för gällande regler.

Denna lagöversyn är en i raden av förändringar jag skulle vilja arbeta med om jag får väljarnas förtroende att återvända till riksdagen efter valet nästa år.

Inga kommentarer: