fredag 14 november 2008

Världsdiabetesdagen också i Linköping

Först en reflektion kring SJ och tågförseningar, som jag skrev om i onsdags. Idag kom SJ:s svar. Nja, kanske inte direkt kopplat till min kritik men i alla fall en reaktion på alla vi resenärers klagan. Nu ska det bli service och underhåll så tågen fungerar och kommer i tid. Har precis för mig att jag hörde detta för några år sedan. Då fick vi åka loktåg flera månader för att X2000 var på reparation.

Den 14 november varje år uppmärksammas sjukdomen diabetes världen över. Datumet är valt utifrån att det är Frederick Bantings födelsedag. Det var han som tillsammans med Charles Best upptäckte insulinet. Diabetes är en folksjukdom som ökar både bland barn och vuxna runtom i världen inklusive i Sverige. År 2006 antog FN en resolution i syfte att bekämpa diabetes. I samband med denna resolution bestämdes också att fr o m den 14 november 2007 skall dagen uppmärksammas som World Diabetes Day. Den officiella logotypen är den blå ringen, som i många länder symboliserar liv och hälsa. Den blå färgen är FN:s färg och symboliserar samverkan över världen. I Sverige och andra länder brukar varje årsdag uppmärksammas genom att vissa byggnader belyses med den denna symbol. För första gången har också Linköping bidragit till att uppmärksamma dagen. Idag, eller rättare sagt, i kväll, har Resecentrum lysts upp med den blå ringen och skylten Världsdiabetesdagen. Jag är glad att kunnat bidra till detta efter att ha fått frågan vid Linköpings Diabetesförenings årsmöte tidigare i år.

Imorgon blir det inget bloggande. Vi ska ha goda vänner på gåsmiddag så det blir till att städa undan, duka bordet och lite annat. Gåsen och alla tillbehören tar min man hand om som väl är.

Inga kommentarer: