onsdag 5 november 2008

GRATTIS Amerika!

GRATTIS Amerika till ett klokt val av president! Det är lätt att glädjas med alla de amerikaner som äntligen fått ett erkännande som fullvärdiga medborgare. Jag tänker främst på den färgade delen av befolkningen. Alla de som på 60-talet fick sina förhoppningar grusade när Martin Luther King mördades. Vilken revansch!
Också en kvinna på presidentposten hade varit en oerhörd framgång. Jag hoppades länge på Hillary Clinton. Nu blev det inte en kvinna denna gång heller. Kanske låg det henne i fatet att Bill blandade sig i kampanjen lite för mycket. Kanske blev Hillary även nu "kvinnan bakom en framgångsrik man" fast det borde ha varit tvärtom. Jag undrar om jag nånsin får uppleva att kvinnor bedöms som självständiga individer och utifrån egna kvaliteer och kompetenser.
Hoppas nu att både det amerikanska folket och omvärlden förstår att det även för en ny och entusiastisk president tar tid att genomföra alla önskvärda förändringar. Det negativa som åstadkommits under flera mandatperioder går inte att förändra på ett eller ett par år. Jämför med medias krav i Sverige på Alliansregeringen. På några månader förväntades utanförskapet vara brutet. Det utanförskap som skapats under tolv år (!) av vänsterregeringen.

Svenska partier har studerat kampanjmetoder i USA. Här har vi mycket att lära. Inte den del som brukar benämnas negativ kampanj. Det har vi redan alldeles för mycket av i Sverige. Däremot engagemanget och volontärarbetarna, som ringer väljare, som knackar dörr och på andra sätt sprider information om kandidaternas och partiernas politik. Första testet på om vi kan omsätta lärdomarna i verkligheten blir nästa års EU-val.
Jag har sett en del dokumentärer från USA under valrörelsen. Det som slår mig allra mest är med vilken öppenhet amerikanarna visar sitt stöd för kandidater och partier. Här hukar vi helst i buskarna. Speciellt borgerliga väljare. Inte heller ska man diskutera politik på middagar och fester. Då riskerar man att "förstöra" tillställningen. Själv har jag valt metoden att inte inleda samtalet på politik. Men om någon annan gör det då nappar jag direkt. Även om jag idag lärt mig att lyssna lite bättre så avstår jag inte från att säga vad jag tycker. Ännu har jag inte behövt lämna någon fest för att jag "förstört" stämningen. Jag tror faktiskt att det finns ett större intresse än vad många tror att få diskutera aktuell politik.
Nu får det bli en förmiddagsfika och en ny titt på nyhetsrapporteringen från USA.

Inga kommentarer: