söndag 31 augusti 2008

LSS-kommittén avslutad

I fredags lämnade LSS-kommittén sitt förslag till ansvarig minister Maria Larsson (kd). Jag har skrivit om vårt arbete i tidigare inlägg. Fyra års utredande ger ett omfattande resultat. Jag kan rekommendera intresserade att ta del av både betänkandet och bilagedelen. Varje del innehåller intressant och lärorik information. På regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/10057/a/109952 finns information och länkar till materialet.
LSS och personlig assistans infördes av den borgerliga regeringen 1994 med Bengt Westerberg som socialminister. Alltsedan dess har vi folkpartister haft förväntningar på oss att värna reformen, vilket jag också har gjort i denna utredning. På DN debattsida den 28 augusti skriver jag tillsammans med två folkpartikollegor ur riksdagsgruppen om hur vi ser på LSS nu och framöver.
Utredningen kommer att skickas på remiss till ett hundratal intressenter. Men även andra kan lämna sina synpunkter. Remisstiden kommer att pågå till någon gång i januari. Själv kommer jag att vara ute på olika konferenser och berätta om förslagen.

Inga kommentarer: